tisdag 30 augusti 2011

Erik Helmerson kallar SJ anställd för nazist!

Jag undrar om det är värdigt en dagstidning som DN att på ledarplats med hjälp av en fiktiv pjäs på radion kalla en SJ anställd för Nazist??
För det är ju precis vad han gör. När jag lyssnade fattade jag i alla fall budskapet. Att pjäsen var lyft från specifika händelser för att diskutera främlingsrädsla och fientlighet på ett annat plan genom flera olika händelser och berättelser. Vad är han för kuf egentligen Erik på DN? En så kallad vindskupejournalist eller?? Inget annat än högerpopulism som smetat ut sig över DN under många år nu. DN, har ni inga journalister som kan hitta på eget, som på ledarplats kan skriva något som berör och är på allvar. Byt ut såna här västerhandsskribenter!!

3 kommentarer:

  1. Om du läser artikeln i nyktert tillstånd kanske du fattar att helmersson kritiserar radioteatern för att dom kallar en sj-anställd för nazist.

    Den sj-anställda avvisade 11 åringen eftersom hon saknade biljett. Dom som anklagar den sj-anställda för rasism gör det eftersom dom i första hand betraktar 11 åringen som "färgad" och inte som "biljettlös".
    Det är alltså DOM som anser att hudfärgen är viktig.

    SvaraRadera
  2. Slappna av.... Pjäser syftar inte på en verklig händelse, inget snackar om nazism i pjäsen. I pjäsen heter flicka Anne Frank och är inte färgad. Nej, det är han som driver Nazismtesen, han kallar en SJ anställd Nazist!!

    Jag har överhuvudtaget inte talat om flickan som blev felaktigt avvisad. Jag dricker för övrigt aldrig, gör du?

    SvaraRadera
  3. bra kommentasr, raka rör!
    Tyvärr har Studio Ett på sin hemsida gett spridning åt Helmerssons felaktiga påstående att "folk kallas nazister" i radiopjäsen. Jag har skrivit till Studio ett och sagt att dom borde ändra på det.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4670416

    SvaraRadera