torsdag 11 mars 2010

Falsk trygghet för de fega

Låt mig först påpeka en sak. Det är alla människors rättighet att tycka illa om kameraövervakning på allmänna platser trots att man har "rent mjöl i påsen". För som det är nu verkar det inte så. Jag avskyr övervakning. Minövertygelse är att dessa kameror pekar mot ett ännu mer disparat samhälle där människor tar avstånd från den gemensamma tryggheten och lutar sig mot en "övermakt". För vem lämnar inte hellre över till "någon annan"att reagera mot det som händer på gatorna. Och finns det kameror är det inte mitt ansvar att gripa in eller bli vittne. Dessutom vet alla att kameror finns och den olagliga verksamhet som äger rum flyttar sig till platser utan kamera eller skyddar sig på andra sätt. Det som kameror kommer åt är "spontant" våld främst på fyllan. Då är det kanske mer verksamt att jobba mot fylleriet?

7 kommentarer:

  1. håller med dig.....1984 är redan här

    SvaraRadera
  2. Håller inte med alls. Kameraövervakning FTW!

    SvaraRadera
  3. Nej jag tror inte på FTW i detta fallet, precis tvärt om..
    Vi alla förlorar, mister något.

    SvaraRadera
  4. Håller fullt med, vi har tappat uppfattningen vad Frihet igentligen är och vad det verkligen betyder. Med växande teknik, där systemen kan identifiera dig vart du än är och hur du beter dig. Det är på ett sätt skrämmande när tekniken har lämnat allt vad lagar och moral ljusår efter sig. Jag bävar för våra barn och barnbarn.

    SvaraRadera
  5. Håller inte med.
    Övervakningskameror hindrar faktiskt ingen från att ingripa.
    Kameror kan nog hjälpa till att fånga brottslingar, t ex visa att de vistats i området.
    Feghet: Jag kan själv tänka mig att ingripa, men bara om det är hyfsat säkert för mig själv. Jag är lagomt feg...

    SvaraRadera
  6. Rent fysiskt hindrar det ingen, men mentalt. Man lämnar över. Jag kan nog rota fram en undersökning på det...
    Det slutar dessutom handla om ett individuellt handlande utan sker på samhällsnivå. Även om du tänker dig att ingripa, trappas ställer din personliga is sig på den kollektiva. Typ assimilering

    SvaraRadera