måndag 8 februari 2010

Barn och ungdomar lämnas i sticket

Har man barn i skolan idag vet man att de allra flesta lär sig både läsa och skriva. Skolan är mycket bättre än när jag var ung. Det som behövs för att förbättra dagens skola är mer pengar till fler lärare och mindre elevgrupper. Det behövs också mogna föräldrar som tar sitt ansvar och inte i första andetaget skyller allt på skolan eller kommun eller stat och i andra andetaget tycker att myndigheter lägger sig i. Skolan är naturligtvis till för individen i första hand om inte lever vi i en totalitär stat som använder sina invånare som "produkter". Det lite märkliga i den eviga debatten om skolan är att det sällat talas om helheten. Det talas i dagen ledare om å ena sidan skolan som ett kunskapsinmatning och å andra sidan skolan som ett instrument för att lösa samhällsproblem. Allt kan gå för långt. Alltså proklamerar DN:s ledare för någon slags medelväg. Allt gott, och alla kan hålla med... Knappast något man behöver skriva om i en ledare.

Vad som sällan talas eller diskuteras är i vilken miljö skolan verkar och vad den miljön ställer för krav på skolan och dess medarbetare. Samhället är något helt annat än för bara 20 år sedan. Det ställs helt andra krav på vuxna i arbetslivet. Socialiseringen mellan barn och dess föräldrar har andra förtecken och förutsättning. Att detta i sin tur ställer andra och i många fall hårda och orimliga krav på skolan syns med all önskvärd tydlighet. Men lösningen ligger inte i att lära dem läsa tidigare eller ställa hårdare krav eller tidigare betyg. Det ställs redan hårda krav på alla elever i Sverige, både i och utanför skolan. Men lärare får allt svårare att nå dem som halkar efter. Och i allt högre grad blir barn och ungdomar lämnade i sticket inte så mycket från skolan som av alla som vanligtvis benämner sig som vuxna.

Häng oss högt!

DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar