torsdag 11 februari 2010

Det blev ett nytt Thai inlägg

Det är lustigt hur lätt det är att provocera fram ilska.

Det blev så många kommentarer här på på min reaktion på denna artikel så jag börjar om...

Att bli kallad rabiatfeminist, rasist, kommunist, bitterfitta, manshatare, rödstrumpa… för vad?

För att jag inte tycker om att vissa män utnyttjar kvinnor. Finns det verkligen så många människor som med näbbar och klor försvarar övergrepp? Och ja, jag skiter i vad folk kommer ifrån, alla har lika rätt till landet Sverige. Jag accepterar inga murar vare sig runt Europa, Sverige eller människor. Kvinnor, barn, män, Thailändskor, Ryssar eller Danskar eller var ni än kommer ifrån...

Människans lika värde står inskrivet i FN deklaration. Jag tolkar det även som en skyldighet. En skyldighet att inte utnyttja människor som av olika anledningar befinner sig i ett underläge, kan vara ekonomiskt, fysiskt eller andra orsaker. Jag välkomnar alla relationsblandningar mellan kön "ras". Jag tillåter människor att leva i jämställda fria relationer. Men jag tar mig friheten att tycka saker om människor eller fenomen som på olika sätt kränker andra människor som befinner sig i underläge. Människor i underläge… Det, mina vänner, kan även inbegripa Svenska vita män, men inte idag. Ni får vänta på er tur!

16 kommentarer:

  1. Hej!

    Ögnade igenom kommentarerna på din Thailandsblogg och kunde lätt konstatera att vi nog haft samma snubbar på besök idag.

    Tänk att några små blogginlägg kan irritera så överjävligt ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, du Fiffi kollade på din. Som ett kukstim va?

    SvaraRadera
  3. Förstår inte att snubbarna blir så uppretade. Dom som kommenterar tycker ju uppenbarligen att vi har fel så varför bry sig?

    SvaraRadera
  4. Intressant som fenomen. att män blir så provocerade och att de verkligen vräker på med allt de har helt osorterat...
    Inte konstigt att världen ser ut som den gör.

    SvaraRadera
  5. Folk kanske helt enkelt reagerade på rubriken. Men det är nog svårt att förstå när man just ska gå ut gymnasiet...

    SvaraRadera
  6. Det är ju ganska blåst att helt enkelt reagera på rubriker efter att man lämnat gymnasiet. Även om det var en mycket sann rubrik.

    SvaraRadera
  7. Fiffi kanske för att du är en rasist som sprider fördomar som folk blir förbannade?

    SvaraRadera
  8. Vad har Fiffi med min blogg att göra?
    Även om hon är mycket välkommen att kommentera här...

    SvaraRadera
  9. Det är tämligen lätt att reta upp en misogyn kvinna.

    SvaraRadera
  10. Hm. lurigt inlägg
    misogyn... kvinna... hm...
    Har anonym något mer intelligent eller substantiellt att tillägga?

    SvaraRadera
  11. Visst existerar problemet. Men SVD’s arikel är utomordentligt dålig jounalistik. Tänk om 36 rödhåriga män ertappas för snatteri under ett år och man därifrån drar slutsatsen att det pågår en systematiskt stöld i sverige som uförs av rödhåriga män. Visserligen har bara 515 män som ertappats för snatteri detta år men 36 är ju rödhåriga och det är många! Just den slutsatsen gör SVD’s reporter om ni läser artikeln SVD noga.

    Fakta är att över 99,5 procent av thailändska kvinnor i Sverige är INTE offer för fru-import

    Enligt en artikel i dagens SvD utmålas fru-import från Thailand som ett utbrett och växande problem. Detta bör sättas i sitt perspektiv. Enligt tillgänglig statistik är nämligen mindre än en halv procent av de thailändska kvinnorna i Sverige offer för fru-import. Så vitt man vet skulle resten faktiskt kunna leva helt vanliga och lyckliga liv med eller utan partner i Sverige.

    Kärlek kan sträcka sig över landsgränser, kulturer, religioner, ålderskillnad och traditioner. Men ett antal utländska tjejer träffar varje år fel kille och vill flytta till Sverige av ekonomiska eller sociala skäl. Det finns också exempel på svenska killar som cyniskt kan tänka sig att utnyttja en tjej, som känner sig beroende av dem. Förebyggande regler och stödprogram som kan hjälpa utsatta personer bör ses över.

    Enligt SCB bodde under år 2008 20.156 kvinnor, födda i Thailand, i Sverige. Enligt SvDs uppgifter kom dessutom ca 2.000 kvinnor från Thailand på tillfälligt uppehållstillstånd till Sverige, efter att ha inlett en relation med en svensk man. Till detta kan läggas ett antal som tillfälligt besökte landet med Schengen-visum.

    Av de 515 kvinnorna i Roks undersökning från 2008 hade man data kring ursprungsland på 198 personer – av dessa kom 36 från Thailand. Det gör att man kan anta att ca 18 procent, dvs 94 av de 515 kvinnorna i undersökningen kom från Thailand. 94 av de över 22.000 thailändskt födda kvinnorna i Sverige motsvarar ca 0,4 procent.

    Att andelen är relativt liten förringar inte problemet och varje fall är lika tragiskt. Problemet bland nyanlända kvinnor är sannolikt större och tyvärr finns även ett mörkertal. Om de 94 kvinnorna uteslutande skulle ingå i gruppen av de omkring 4.000 kvinnor som kommit till Sverige de senaste två åren så motsvarar detta ca 2,4 procent.

    Till detta bör läggas att andelen inom andra grupper, exempelvis från Ryssland, uppskattningsvis är tre till fyra gånger högre – baserat på data från Roks och SvD. Thailand utgör därmed kanske inte det bästa exemplet.

    Snarare är Thailand kanske det bästa exemplet på globaliserade resvanor och utvecklad acceptans för andra människor och kulturer. Att utmåla relationer över landsgränser som ett utbrett och växande problem, där de goda exemplen framstår som undantag, riskerar tyvärr att minska acceptansen och öka fördomarna

    Problemet är ju att 21000 rödhåriga män och deras partners får blickar på sig som dom inte förtjänar. 21000 rödhåriga mäns barn får kommentarer på skolor och i dagis.

    Är det sant att din pappa är tjuv?

    Allt pga av 36 dårars perversa snedvridna människosyn skall dom övriga 99.5 % av paren och deras barn utstå vuxna människors fördomar.

    mvh

    SvaraRadera
  12. Nä, du skriver långt, men har fel. Det är om de 0,5 % detta handlar.
    Du har skrivit förut, lika långt... Hur många bloggar har du varit på idag?
    Är du rädd för att en artikel i SVD ska stigmatisera alla förhållanden mellan Svenska män och kvinnor från Thailand? Var inte det? Helt andra faror lurar i vassen.
    Och det blir i sanning lite töntigt att klistra i princip samma inlägg på samma blogg 2 gånger...

    SvaraRadera
  13. Hej Hanna.

    På ganska många bloggar. :) Som far blir man ibland mer överbeskyddande än som behövs. :)
    ursäkta delvis dubbelposter.

    Men fakta är att det finns oskyldiga barn i dessa förhållanden som drabbas av den minoriteten av svenska män med utlänsk partner som är fula fiskar.

    I din första blogg skriver du bl.a. 'Inga riktiga män åker till thailand'. sorry, ungefär 33% av den manliga befolkningen har redan besökt Thailand, en STOR majoritet med sin helsvenska familj.

    Men redan där är du riktigt generaliserande!
    Säg att du hatar alla fall där män ger sig på kvinnor om det är det du menar, du får allt medhåll du vill av mig. Det är ynkliga män som gör så. Men låt dig inte luras av tidningsartiklar som inte bygger objektiva fakta.

    Fakta är att 36 kvinnor utav 22.000 thailänska kvinnor i Sverige har uppsökt en kvinnjourer 2009. Det är den fakta som står i SVD artikeln och som kan styrkas av ROKS. Men låt dig inte missledas av journalistens vinkling.

    Ge mig ett praktiskt råd hur vi ska minska atal kvinnoe som drabbas till noll utan att kränka människors självklara fria rätt att själv välja sin partner så ska jag göra allt för att hjälpa dig.

    mvh Nidachers make och Elins pappa.

    SvaraRadera
  14. Till Nidachers make och Elins pappa

    Människors självklara rätt att själva välja partner kan bara kränkas med förbud vilket det inte är frågan om här. Vad vi alla kan göra är att diskutera vissa mäns attityd och inställning till sig själva och det motsatta könet. Vi kan alla arbeta för jämställdhet och för en rättvisare värld. Så länge vissa män anser att de har större rätt att ta för sig eller att med fysiskt eller materiellt övertag utöva makt över andra kommer detta problem att finnas. Det handlar naturligtvis inte bara om Thailand. Fakta är att nästan uteslutande män står för nästan alla övergrepp mot partner och/eller gemensamma barn.

    Naturligtvis är jag inte objektiv i min blogg, naturligtvis förstår jag att vissa blir provocerade. Men jag tänker inte be om ursäkt för det jag skriver. Jag anser fortfarande att alla män som åker dit för att lura med sig en kvinna under förespegling om ett anständigt liv är idioter. Det är dem jag talar om, inga andra.

    En sak till fastna inte i siffror det finns en risk att du till slut försvarar, inte ditt eget barn eller förhållande, utan just de som missbrukar tvåsamheten.

    Ps. Jag heter inte Hanna, men ändå... DS

    SvaraRadera
  15. Till dig ANONYM kommenterare som kallar mig rasist:

    Rasism betyder "en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser ibland tillskrivs moralisk rätt att härska över andra. Det används för att beteckna ett synsätt, ett sätt att behandla människor, och/eller en samhällelig struktur. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet."

    Var någonstans i min blogg kan se detta? Var någonstans i mitt thai-inlägg kan du läsa detta?

    Det jag skriver om är SVENSKA mäns tveksamma beteende i just denna fråga. Gör det mig till rasist för att jag ifrågasätter MIN EGEN ras?

    Men, som sagt, det är lätt att vara anonym och spotta ur sig skit när man inte behöver stå för det.

    SvaraRadera