fredag 12 februari 2010

Riktiga män åker inte till Thailand 2

Uppföljaren är sällan bättre men idag är det annorlunda!

Många var det som kommenterade mitt inlägg igår. Många höljudda, mestadels män antar jag, som tog sig rätten att förolämpa och bespotta mig. De kände sig antagligen träffade och det visar ju bara att jag var rätt ute i det jag skrev. Idag följer SVD upp gårdagens artikel. Och hur det nu än står till med procenten (många fastar i antal kvinnor som blir kränkta som om det spelar någon roll) så finns det ju helt klart en diskrepans mellan hur Svenska kvinnor, men framför allt hur Svenska män behandlas inför lagen, i förhållande till hur kvinnor från utlandet behandlas när de kommer hit. Citat:

”Om paret inte är gift, och kvinnan söker uppehållstillstånd, kan Migrationsverket se om den svenska mannen är dömd för kvinnomisshandel. De kan också se om han haft många kvinnor från samma land. Det kan vara skäl för avslag, men det sker mycket sällan. Blir det inte avslag får handläggaren inte berätta för kvinnan om domarna.Migrationsverkets etiska råd har kommit fram till att huvudregeln är att man inte ska berätta för kvinnan.

–Man kom fram till att mannens integritet väger tyngre. Men jag förstår att det kan vara jobbigt för handläggaren, säger Migrationsverkets jurist Sven Bergqvist.

Om paret nyss gift sig utomlands kan inte ansökan avslås på grund av tidigare misshandelsfall, detta sedan 2006 då lagen harmoniserades med EU:s regler.

Ett annat problem som landets kvinnojourer tar upp är att om relationen spricker inom två år så utvisas i regel kvinnan. Många män anmäler också själva kvinnan till Migrationsverket, detta för att slippa ha dem kvar i landet.”

Alltså en kvinna som träffar en man – i låt oss säga Thailand – och det uppstår tycke kan flytta med hit utan att få veta om mannen tidigare misshandlat eller på annat sätt behandlat kvinnor illa. Hon får heller inte veta om mannen tidigare haft kvinnor med sig hem från utlandet. Det är det ena. Om hon sedan under förhållandet i Sverige blir illa behandlad eller misshandlad så befinner hon sig plötsligt i en utpressarsituation. Lämnar hon mannen åker hon ut ur landet. Alltså stå ut med SVINET till man eller åk ut ur landet. Allt detta med statens goda minne! Stå ut eller åk ut! ”Välkommen till rättstaten Sverige” Vi slår oss för brösten och talar om vår välfärd och vår jämställdhet, men faktum är: vi har ingen jämställdhet, det är nämligen inget man kan gradera! Antingen finns det eller så finns det inte. Som liv eller död; antingen lever man eller är död.

Men vissa kan man nog kalla ”hjärndöda” som metafor för deras klena förstånd…

Häng dem i ballarna igen!

43 kommentarer:

  1. Om någon fått ett uppehållstillstånd så gäller den även om relationen spricker. Så hon åker inte ut per automatik. När uppehålltillståndet går ut gör man en ny bedömning. Då finns risk för att bli utvisad om man inte har anknytning till Sverige längre. Har kvinnan fått vänner, kanske ett jobb eller har ett barn i skolan så får hon i regel ett permanent uppehållstillstånd då du hon är etablerad och har anknytning till Sverige. Kontentan av det hela är att kvinnor som hamnar i händerna på en våldsman bör lämna förhållandet på en gång. Då har hon tid att etablera sig i landet på annat sätt och kommer men stor sannolikhet att få stanna kvar. Man ska ta journalister med en nypa salt och inte tro på allt man läser.

    SvaraRadera
  2. Det finns ingen anledning att lita på mig-verket i dagens Sverige. Det vet jag av egen erfarenhet från nära kontakter. Så stå du med en nypa salt, jag gör det inte. Jag håller mig till en skopa skepsism mot myndigheter.

    SvaraRadera
  3. Som man frågar får man svar. Du började ditt första inlägg med att påstå att det bara är misslyckade idioter som åker till Thailand. Så om du fick skit tillbaka var det ganska välförtjänt.

    FredrikN

    SvaraRadera
  4. Nej det börjar inte mitt inlägg med alls, läs på!!
    Sen kanske det finns idioter som känner sig träffade ändå, men vad ska jag göra åt det.
    Lär er läsa!

    SvaraRadera
  5. För alla damer och herrar med fördomar: http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200603/11/20060311092637_DD/20060311092637_DD.dbp.asp

    SvaraRadera
  6. Andra gången på samma blogg. Vill du ha en kommentar eller?

    SvaraRadera
  7. Faktum är att artikeln i dalademokraten inte handlar om det som diskuteras här. Det handlar om en åldersfördom, men det berättar inget om män som misshandlar kvinnor, så vad var tanken med referensen? Äldre Svenska män och unga Thailändska kvinnor är det ingen som talat om, inte här i varje fall…

    SvaraRadera
  8. HAHAHA!! Låt mig få skratta högt:
    "Det finns ingen anledning att lita på mig-verket i dagens Sverige. Det vet jag av egen erfarenhet från nära kontakter. Så stå du med en nypa salt, jag gör det inte. Jag håller mig till en skopa skepsism mot myndigheter."
    Du litar blint på vad SvD och ROKS skriver och massa fördomsfulla patetiska ensamma kvinnor med katt tycker. Men du tar lagar och förordningar med en nypa salt och ifrågasätter statliga verk. Du är bra rolig du!

    SvaraRadera
  9. Det är INTE roligt!
    Nej, det är inte roligt med människor som blir misshandlade i ett förhållande och sedan också svikna av de lagar och regler som du litar blint på, väx upp!
    Statliga verk....jobbar du på mig. eller?

    SvaraRadera
  10. Nej, det är naturligtvis inte roligt. Det som är roligt är att uppgifterna kommer ifrån ROKS! Vi talar om den här organisationen:

    http://www.youtube.com/watch?v=pBtKxYKQI_8
    http://www.youtube.com/watch?v=mJuJmFWkkAM

    /Rickard

    SvaraRadera
  11. hittils var det svartskallem'n som behandlade sina kvinnor som shit, nu blir det lite jämnare i alla fall.

    Puh

    SvaraRadera
  12. Anonym sa...
    Nej, det är naturligtvis inte roligt. Det som är roligt är att uppgifterna kommer ifrån ROKS! Vi talar om den här organisationen:

    http://www.youtube.com/watch?v=pBtKxYKQI_8
    http://www.youtube.com/watch?v=mJuJmFWkkAM

    Jag har sett videon. Så din "sanning", det du vill föra fram är att det inte är något problem, ingen blir illa behandlad, alla som vill få stanna kvar, det finns inga offer och inga förövare(förutom männen då som är ständiga offer, vad det verkar)
    Är detta korrekt uppfattat? Bara så jag vet lite mer vem som bjäbbar....

    SvaraRadera
  13. Det är djupt beklagligt att kvinnor misshandlas - vilken nationalitet de än har som ursprung. Inget snack om saken och delas säkerligen av 99.5% av den manliga befolkningen. Eller djuren som Roks benämner oss. Basta!

    Intressantare skulle vara att ta del av en undersökning VARFÖR så stor andel svenska män i allt större utsträckning vänder sig utomlands i allmänhet och asiatiska länder i synnerhet för att finna en ny livskamrat.

    För min del är svaret givet. Jag finner inte längre den svenska kvinnan över 30 år attraktiv längre. Med några få undantag som alltid. Breda rövar och en långtifrån kvinnlig outlook.

    Så enkelt var det med den saken,

    SvaraRadera
  14. Det är ointressant varför? Låt folk hitta vilken partner de vill vart de vill på vika preferenser de vill hur generaliserande eller underliga de än mår vara. Det som vi talar om är våld och övergrepp, inget annat.
    Jag blandar inte in Roks i det här har inte diskuterad Roks över huvud taget, basta!

    SvaraRadera
  15. "Det som vi talar om är våld och övergrepp, inget annat"

    Skitsnack och efterkonstruktion då du nu känner dig inmålad i din hörna.

    Har du glömt ditt ursprungliga budskap?

    Vad har isf thailandsresor med den här frågeställningen att göra öht?

    SvaraRadera
  16. Läs människa! jag talar bara och enbart om de män som åker till Thailand med uppsåt att få med sig en kvinna hem som de kan hunsa,
    eventuellt värre saker.

    Inte Thailandsresor i allmänhet, förutom då i ett miljöperspektiv med det var mer av en slutkläm.

    Men du menar väl att jag talar om alla män som åker till Thailand eller alla män som träffar en kvinna från ett annat land eller nåt annat vansinnigt? Vilket typ är du?

    SvaraRadera
  17. Jag älskar dina argument. "Om jag säger något kontroversiellt och framstår som en idiot och folk kritiserar mig för det så måste jag ju ha rätt. varför kritisera om det jag säger inte är sant?"

    SvaraRadera
  18. Utveckla genast!
    Det är skillnad på att bli kritiserad för något man skriver, vilket jag inte har något emot och att bli kritiserad för något man inte har skrivit, vilket jag tycker illa om!!

    SvaraRadera
  19. För många år sedan beslutade jag mig för att aldrig mer skaffa en SVENSK kvinna. För mig så är du ett bra exempel på att det var ett riktigt beslut.

    SvaraRadera
  20. Om det inte är en fördom och ren inskränkthet så vet jag inte.
    Du vet inget om mig, du vet inte ens om jag är man eller kvinna. Ändå tycker du att du vet...Tja, vad säger man, patetiskt.

    Du behöver inte vara orolig jag känner mig inte attraherad av dig heller.

    SvaraRadera
  21. Det där SKAFFA är lite besvärande.
    Kanske SKAFFA en cykel istället för kvinna?

    SvaraRadera
  22. "Det är bara misslyckade idioter som åker dit för att skaffa en flicka som tacksamt följer med för att slippa fattigdom och svält." har du inte skrivit detta? du kallar mig för en misslyckad idiot din idiot. om den raden inte drar alla över en kam så vet jag inte vad. du kan ta din moral o stoppa upp i röva.

    SvaraRadera
  23. Jag har du gjort det på premisser jag beskriver är du det, beklagar...

    SvaraRadera
  24. "Men du menar väl att jag talar om alla män som åker till Thailand eller alla män som träffar en kvinna från ett annat land eller nåt annat vansinnigt? Vilket typ är du?"

    Nu är du där igen, med dina sjuka, snedvridna, fördomsfulla, avundsjuka och bittra rödstrumpe- och Freudianska felskrivningar.

    Svara nu på vad det är för vansinne att söka kärleken så långt bort från din geografiska håla som det någonsin går. För varje inlägg du åstadkommer i denna "debatt" gör mig än mer övertygad om att i det här landet finns inget mer att hämta för en man som söker efter kärleken. Ni är en generation vars kvinnlighet gått förlorad sedan Grupp 8.

    SvaraRadera
  25. du uppmanar folk att lära sig läsa, ta istället en titt på hur du skriver. inte konstigt att folk "missuppfattar" dig.

    SvaraRadera
  26. Kära Leninho
    Vansinnigt i mitt inlägg, som du hetsar upp dig över, syftar på att jag uppfattar det som vansinnigt att du tror att jag föraktar alla män (eller människor) som söker kärleken utomlands. Naturligtvis gör jag inte det. Men jag kan svårligen acceptera att “… män åker dit för att skaffa sig en "thaibrud". Det är bara misslyckade idioter som åker dit för att skaffa en flicka som tacksamt följer med för att slippa fattigdom och svält. När dessa modersbundna män upptäcker att deras "hemhjälp" ställer krav kastas de ut och de åker och hämtar "en ny"…” .
    Har du svårt att acceptera det? Det jag beskriver här ovan har inget med kärlek att göra. För övrigt har jag inget med grupp 8 att göra och jag vet inte vilken generation du tror att jag tillhör, eller vem du tror att jag är eller kommer ifrån. Akta dig för fördomar!!

    SvaraRadera
  27. Anonym 16.01
    Jag vet att jag stavar fel ibland, det får jag stå ut med. I kommentarfältet går det inte att ändra. Men tack för påminelsen jag ska bättra mig

    SvaraRadera
  28. Fördomar!?!?

    Vad är detta då som du isf skriver?

    "Det är bara misslyckade idioter som åker dit för att skaffa en flicka som tacksamt följer med för att slippa fattigdom och svält. När dessa modersbundna män upptäcker att deras "hemhjälp" ställer krav kastas de ut och de åker och hämtar "en ny"…” .

    Är du faderslös (som tyvärr så många idag) är du ursäktad - men om inte, måste du vara en gammal barnlös fördomsfull och bitter femtiotalist.

    Om du bara visste vad du och SVD har ställt till med och hur många tårar du bidragit till att utlösa genom dina hatiska och rasistiska angrepp på en promilledel av svenska män.

    SvaraRadera
  29. Är det hatiskt och rasistiskt att tycka illa om att "en promilledel av svenska män" gör kvinnor illa? Ytterst märkligt! Gör du kvinnor illa? Om inte, behöver du inte ta åt dig. Detta citat… "Det är bara misslyckade idioter som åker dit för att skaffa en flicka som tacksamt följer med för att slippa fattigdom och svält. När dessa modersbundna män upptäcker att deras "hemhjälp" ställer krav kastas de ut och de åker och hämtar "en ny"…” .
    …handlar bara om dem.
    Jag är varken bitter barnlös eller femtiotalist och vill inte bli ursäktat. Jag tänker även i fortsättningen tycka vad jag vill om män som gör illa.
    Kalla inte mig rasist!!

    SvaraRadera
  30. Raka rör,

    Vad som är sanning, eller osanning, är tyvärr omöjligt att avgöra just på grund av att uppgifter kommer ifrån ROKS. Trots allt talar vi om en militant radikalfeminist organisation som historiskt sett har varit extremt vårdslösa med just statistik.

    /Rickard

    SvaraRadera
  31. Rickard.
    Ja, men va bra då. Då finns det ju inga problem, eller?
    Vi skyller på statistiken, vi blundar och går vidare. Är det så du hanterar livet Richard?

    SvaraRadera
  32. Nej, jag skyller inte på statistiken. Jag ifrågasätter riktigheten av den med tanke på att uppgifterna kommer ifrån ROKS. ROKS är trotts allt mest kända för uttalanden som "män är djur".

    /Rickard

    SvaraRadera
  33. Äsch dra nåt gammalt över dig. Så alla som kallar mig
    bitterfitta eller andra tillmälen går alltså inte att lita på?

    Dessutom finns problemet.
    Du väljer att bortse från att det finns ett problem för att du väljer att misstro allt vad Roks säger för att det är bekvämast, visst är det så...

    SvaraRadera
  34. Bästa "raka rör", vad har detta med jämställdhet att göra? Det är ju precis samma regeler för kvinnor som "tar hit" män från andra länder, eller hur? (Det är rätt många spaniorer, italienare, greker, fransmän och afrikaner som har kommit till Sverige på det viset.) Det förstår du väl att den som kommer hit måste bo med svensken ett tag för att få stanna. Annars skulle utlänningar kunna ragga upp vilken godtrogen svensk som helst utomlands och inleda en kort relation med bara för att få komma till Sverige. (Det är ju faktiskt så att även med tvåårsregeln så utnyttjas detta av både kvinnor och män från andra länder. Det har skrivits tidningsartiklar om just detta. Vem är det egentligen som blir utnyttjad här?)

    Det är väl alldeles självklart att om förhållandet spricker långt innan den lagstadgade tvåårsperioden har uppnåtts så måste personen lämna landet. Vad har det förresten överhuvudtaget med eventuell misshandel att göra. Det är klart att den som misshandlar ska straffas, men anledningen till att relationen spricker är väl fullständigt irrelevant för om utlänningen ska få stanna i Sverige eller inte eftersom relationen är själva syftet med att utlänningen får vara i Sverige.

    Eftersom du verkar ha svårt att identifiera dig med män och mest betraktar dem respektlöst i största allmänhet så kan jag för dig tipsa om KVINNOR vars utländska män de "tagit hit" har lämnat dem så fort de fått permanent uppehållstillstånd. På amelia.se kan du läsa dessa svenska kvinnors beskrivningar av hur utnyttjade de känner sig.

    SvaraRadera
  35. Jag vet inte vem du är men du tycks tro dig veta vem jag är, men du har fel.
    Det spelar ingen roll hur utnyttjandet ser ut naturligtvis och vad en utnyttjad människa kommer ifrån.
    Du skriver om att det är självklart att " om förhållandet spricker långt innan den lagstadgade tvåårsperioden har uppnåtts så måste personen lämna landet" för mig är inte det självklart!
    Och naturligtvis har lagen med eventuell misshandel att göra, läs min text igen, vill du inte förstå, då vet jag var du står. Du behöver inte bemöda dig med att svara.
    Jag har inte svårt att "identifiera mig med män". Men jag accepterar inte män som förtrycker och misshandlar kvinnor vilket detta handlade om, identifierar du dig med dem?

    SvaraRadera
  36. Det verkar som att du inte själv märker eller förstår att en väldigt nedvärderande attityd gentemot män kommer till uttryck i ditt språk. Jag kan garantera dig att oavsett om du är en trevlig kvinna eller inte så framstår du i denna blogg för många män som en mans värsta mardröm. Du frågar t.ex. om jag identifierar mig med män som misshandlar. (Varför skulle jag jag göra det?)

    I många svar du ger till olika kommentatorer ger du samma typ av respektlösa (och uppriktigt sagt även rätt korkade typ av) respons. Kanske är det en mognadssak. Jag vet inte, men det blir liksom inte meningsfullt att debattera med någon som skjuter från höften utan att först fundera eller att debattera med en person som liksom förutsätter att man är något slags manligt svin innan motsatsen är bevisad.

    Denna kränkande och tråkiga attityd återspeglas även i dina rubriker. Det finns hur många exempel som helst. Det genomsyrar hela ditt sätt att kommunicera. Du avslutar t.ex din artikel här ovan med "Häng dem i ballarna igen!" Hur skulle du känna om du kom till en mans blogg som hade samma bedrövliga attityd. Tycker du att det vore trevligt om jag som man gjore ett blogginlägg som avslutades med meningen, "Häng dem i klitoris igen!"

    Sann din attityd kommer du sannolikt att svara detta sakliga och inte alls hånfulla inlägg med något elakt, förringande eller förödmjukande, utan att istället ta till dig vad det är jag säger. Jag tror att du innerst inne vet att jag har helt rätt. I annat fall tycker jag lite synd om dig, för om du någonstans bakom din elaka fasad kanske trots allt finns en go tjej så ger du åtminstone sken av en ung kvinna med taggarna utåt som kanske har råkat ut för något traumatiskt, orsakat av en man. Ingen normal man skulle skriva på samma sätt om kvinnor som du skriver om män. Sköt om dig nu och lycka till med din blogg!

    SvaraRadera
  37. Mitt första råd till dig din stackare är, kom inte hit om du blir ledsen och sårad… Du förstår verkligen inte va? Du har svårighet att sätta dig in i en annan människa. Du förstår inte att lagstiftningen om två år har med misshandel att göra, hur hotet om utvisning kan krocka med att våga resa sig mot en man som misshandlar. Därav frågan om du identifierar dig med den misshandlade mannen. Förstår du nu ? Jag vet inte hur du är, du kanske är en snäll och gullig människa med dina inlägg ter sig nedvärderade och generaliserande mot kvinnor i allmänhet och invandrande kvinnor i synnerhet. Om detta har med omognad att göra vet jag inte, men visst är det tråkigt…
    Jag tror inte att du är mannen att prata om självreflektion. Du vet ju inte ens vad du skriver.
    Men för att fatta mig kort. Som jag sagt förut, du TROR att du vet vem du skriver till, men du har inte en aning. Sluta föreställ dig en massa saker.
    Hur vet du att jag är kvinna???
    Ja, jag provocerar, speciellt i rubrikerna, för att locka till läsning. Du kan undvika att surfa hit om du är kräsmagad. Du var i dina tidigare inlägg fruktansvärt kränkande och det blir knappast bättre av att du inte ens vet om det. Jag läser mycket värre saker på andra bloggar dagligen så tagga ner....
    Don't patronize me… Adjö och lycka till i livet, jag tycker synd om dig ska du veta. Innerst inne är du nog en snäll och söt människa. Gullig mot barn tror jag också du är. Men ingen normal människa skulle skriva på samma sätt om kvinnor som du. Kanske har du, alldeles säkert, har du något traumatiskt bakom dig som ligger och gnager. Mitt ömmaste råd till dig blir att söka professionell hjälp.
    Hej då söta du, sköt om dig!

    SvaraRadera
  38. Jag vet inte varför du svarar med en massa trams och ironi. Jag tror att dina läsare förtjänar bättre.

    SvaraRadera
  39. Jag svarar dig på samma sätt som du svarar mig. Men nu får det vara ett slut på detta strunt, vi sätter streck här!

    SvaraRadera
  40. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  41. Denna kommentarsdel är stängd, debatten stoppad.
    mvh
    Havanna Star

    SvaraRadera
  42. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  43. Denna tråd är avslutat. Det spelar ingen roll hur höga brösttoner ni har(och felaktiga tankemönster) inläggen kommer ändå tas bort.
    Tack så mycket
    Havanna Star

    SvaraRadera